Tuesday 24 February 2015

0
Komen

Bubur Nasi Vee

Vee dah lepas pun untuk menu puree... 
Orang kata puree kena bagi 4 hari berturut-turut tapi
aku tak amalkan sangat sebabnya aku rasa mesti dia muak
and jemu makan benda sama.
Cuba letakkan kita kat tempat dia. 4 hari berturut-turut makan 
benda yang sama of course lah jemu. Then bila anak tak mau makan
mula lah para ibu kata yang anak tak suka makan lah..
anak tak de selera makan lah... apa lah...
Padahal anak 2 dah jemu. hahahaha

Tambahan plak kita kena ingat walaupun dia 2 masih baby tapi
dia juga ada perasaan.. wahhhhhhh.. tetibe menyelami
hati anak. hahahha.. 
So aku bagi makanan kat vee memang berlainan setiap hari
Kiranya aku tawakal lah.. huhuu. 
And alhamdulillah Vee lulus dengan jayanya... huhu

Hari ini aku kenalkan Vee dengan bubur nasi.. No makanan instant.
Semuanya akan di buat home made... Cuba elakkan untuk bagi makanan 
ready made to my baby....
Kaedah pembuatannya sangat lah mudah..
Yang penting para mom kena lah rajin and juga banyak bersabar.
Untuk pengetahuan semua, beras perlu direndam terlebih dahulu bagi memastikan
ianya lembut.  Aku rendam lebih kurang 8 jam. huhuhu

Lobak merah dibuang kulit and di potong kecil.
Make sure potong kecil bagi memastikan ianya cepat lembut
Kalau x jenuh lah nak tunggu. Takot kering air je., uhuhu
Then rebuskan bersama........
Baru lah air dari lobak merah turun and akan membuatkan nasi 2 manis
Baru lah baby pun terasa nak makan.. huhuhu
Make sure jugak periuk, blender yang digunakan untuk baby adalah
berasingan dari yang biasa kita guna untuk masak.
Bukan apa.... kot2 ada kesan cili ke, belacan ke kecsian plak kat
si kecil terasa pedasnya....


Wah.... gelak besar dia dapat makan. hehehe
Seronok tengok dia makan and ni adalah motovasi untuk
aku jadi lebih rajin.... huhuhuhu


No comments: