Tuesday 24 February 2015

0
Komen

Puree Untuk Vee

Salam semua.... Lamanya tak menaip blog ni.. 
Syok lah bila dapat menaip. huhuhu
Now aku dah happy sebabnya vee dah start makan 
Dia plak memang jenis yang tadah mulut. Lagi lah aku suka nak menyuap.
Bila tengok anak makan aku lagi seronok. 
Lagi-lagi lah bersemangat nak masak-masak untuk dia.

Benda pertama yang aku kenalkan kat Vee ialah apple...
And she loves to eat puree apple.. Memang syok sangat tengok dia makan.
Aku pun makin hari makin rajin lah search-search menu untuk Vee.
And juga aku dah start membeli belah untuk menu dia.
Aku akan try the best untuk homemade semua keperluan Vee. 
Kalau boleh nak elak dari membeli sebabnya aku tak nak bagi gula, garam and
seangkatannya dengannya sebab buah pinggang baby still new 
and tidak dapat nak terima semua benda-benda yang berat
May b mom akan nampak ianya benda yang mudah tapi ketahuilah
para ibu bapa sekalian..............

garam and gula untuk baby yang baru belajar makan adalah sangat berat
So kalau boleh please avoid it from your baby. 

Okeh.. ni dia puree apple dicampur dengan sedikit susu.. Untuk makluman semua
kalau boleh elakkan dari frozen lama-lama sebabnya hilang khasiat buah tersebut 

Cara membuatnya amat lah senang.. Semudah ABC......
1) Aplle haruslah dibasuh terlebih dahulu
2) Di buang kulitnya agar tak tercekik pada baby
3) Steam kan ia.. Aku pilih kaedah steam sebabnya kalau kukus khasiatnya akan
hilang.
4) Bila dah lembik, boleh lah blend kan dengan susu, Kalau nak blend
apple sahaj pun boleh. Tengok lah pada kehendak baby,
Cam Vee dia lagi suka jika dicampur dengan susu sebabnya lagi berlemak.

Nampak tak betapa gembiranya dia dapat makan..
Rumah dah mula bersepah bila Vee dah start meniarap 

Selain itu, aku ada juga buat puree papaya a.k.a betik .
Betik kan banyak khasiatnya akn juga mudah untuk pelawasan.
So aku beli betik yang sedang-sedang sahaj besarnya
sebab untuk penyediaan makanan Vee perlukan sedikit je.
Selebihnya mak ayahnya yang habiskan. hahahahah

Penyediaan betik lagi mudah sebabnya tak makan masa yang lama
Kaedah dia tetap sama cam apple...
Tapi aku tetap akan terangkan jugak k.

1) Basuh and buang kulit betik tersebut.
2) Potong dadu and steam kan.
3) Blend kan betik and siap..........


Aku memang akan sediakan untuk frozen tapi ianya paling lama dalam 3 hari sahaj
bagi mengekalkan khasiat dia pada Vee
Aku tak nak biasakan Vee makan makanan yang di sejuk bekukan.
Tak elok jugak untuk badan dia.

Aku terpaksa sekalikan puree ni sebabnya cara dan keadah yang digunakan
adalah hampir sama. So senang untuk aku terangkan. hehehe

Puree yang aku dah bagi kat Vee.
1) Puree Apple
2) Puree Betik
3) Puree Kurma
4) Puree Labu
5) Puri Carrot

Aku akan terus update apa-apa menu yang boleh dijadikan rujukan




No comments: