Monday 12 May 2014

0
Komen

Mee Boggo

Dah lama tak cerita pasal masakan
and share menu2 yang best kat sini kan?
hahahaha.. Padahal tak de lah best sangat pun
Sekadar masak untuk makan boleh lah.. 
Lagi pun sepanjang mengandung kebanyakkan ES
yang masuk dapur. Nasib baik dapat laki yang 
boleh masak jugak. Boleh aku menumpang senang. 
Tapi aku ni wife yang baik taw. Walaupun ES
boleh masak tapi tak pernah ambil kesempatan.
Awal mengandung sebabnya aku memang terasa tak larat
sangat2. Tapi now aku dah gagah and ES dah tak
masuk dapur lagi. 

ES plak sekarang tengah berdiet.
Tapi aku tengok badan dia sama je
hahahaha.... Tak nampak perubahan lah plak.
Tapi aku sebagai wife always support my husband
So, aku pun mesti lah menyediakan makanan yang berkhasiat
Beras pun bukan sebarangan. Minyak pun sama.
Yang penting keluarga kami sihat..

Ok.... hari ni aku nak share pasal resipi 
Mee Boggo... Aku tak tahu macam mana boleh dapat 
nama ni. Actually sekali pandang macam mee bandung
tapi tak sangat..

bawang merah - 5 ulas *
bawang putih - 3 ulas *
bawang besar - 1 biji *
cili kering - 5-9 tangkai *
ayam / daging/ fishball/ udang/kerang -ikut suka
sos tiram
sos cili
sos tomato
buah tomato 
garam dan gula
cuka - sedikit (tak letak pun ok)
sayur (kubis, sawi, lobak and ikut suka lagi)
Mee / spageti

1)Semua bahan yang bertanda * haruslah diblend dan ditumis
2)lepas 2 masukkan air 
3) Masukkan ayam/ daging
4) setelah nampak ianya sedikit mendidih, masukkan semua bahan2 lain kecuali tomato. Tomato mesti dimasukkan last sekali.

Mee / spageti boleh digunakan dan haruslah
direbus terlebih dahulu. Actually hari ni baru aku
cuba pakai spageti sebabnya aku langsung tak
ingat nak beli mee. Nak kol ES tapi rupanya 
aku sampai ES dah pun kat rumah. 

Taraaaa..... ni lah hasilnya.
Aku masukkan telor last sekali and aku tak kacau pun
Biarkan telor 2 jadi sebiji macam 2.
Baru lah syok.... ES kata sedap walaupun makan
dengan spageti. hahahaha

Nanti boleh lah u all plak mencuba masakan aku ni
Ni pun aku belajar dengan mama. Dia dapat
resipi dari mana pun aku tak pasti lah plak. huhuh

Selamat mencuba. 


No comments: