Sunday 29 June 2014

0
Komen

Ayam Percik

Selamat Berpuasa kepada semua rakyat Malaysia
memandangkan hari petama puasa
jatuh pada cuti (Ahad), so
boleh lah aku memikirkan menu yang boleh dikatakan 
special lah sikit. Orang yang memberi orang lain berbuka 
puasa pahalanya akan berlipat ganda. So, aku
mesti lah kena rebut peluang yang ada ni sebaik
mungkin. ES pun sama sebabnya time aku masak
dia pun kalut jugak masuk dapur
Tak pe, boleh mengeratkan lagi hubungan. heheheh

Aku decided nak buat ayam percik. Padahal sebelum puasa
langsung tak pernah buat. Tapi ES kata tak pe
yang penting try. Sedap ke tak suku kira. hehe
Nasib lah menjadi dengan jayanya. Resepi 
dah lama ada dalam buku, buatnya tidak
hahahahha. ES plak dah mula complain yang aku
asyik dengan resipi yang sama 
and dia dah mula terasa bosan dengan menu aku
Bila suami kata gitu, haruslah try something new.

Antara bahan yang diperlukan ialah :

Ayam (direbus terlebih dahulu)
Bawang putih - 6 ulas
Bawang merah - 10 biji
Serai - 2 batang
Halia - 2 inci
Santan
Air
Garam
Gula
Asam Gelugur

1) Blend sekali gus bawang merah, putih, halia and serai
2) Masakkan semua bahan tadi serta santan, garam, gula, asam keping sekali gus tanpa menggunakan
minyak. Air masuk ikut kepekatan santan.
3) Bila kuahnya sudah masak, rendamkan ayam tadi
then bakar. Lepas 2, rendamkan sekali lagi, 
then bakar. Kiranya 2x bakar untuk lebih sedap

Tukang membakarnya ES sebabnya aku dah sediakan
kuah. hehehe. Tapi ES memang mudah je kerja dia
sebabnya dia just bakar dalam pemanggang ajaib je
Tak de dah nak membakar macam dahulu kala. huhu

Wah... sedapnya and yang paling penting ES suka
And dia bagi markah 8.5 / 10
Lagi pun bagi aku memang ok sebabnya ni first time buat
Dah lah tak try ape2 pun time buat sebabnya puasa
Tapi nasib lah semuanya cukup lengkap

Cuba lah resipi ni memang semudah 1,2,3 je
Tak rugi try masakan baru. Aku masukkan dalam blog ni sebabnya
mana tahu nanti kemudian hari buku resipi aku hilang ke
at least boleh rujuk kembali blog aku ni
ANd 1 lagi, aku memang niat nak share dengan semua.
So, semua resipi2 yang ada kat blog ni boleh lah dicuba oleh
semua. Walaupun mungkin ada lagi resepi yang lagi
hebat and sedap untuk di cuba.
Aku tak pandai masak, tapi suka memasak. hehehe

No comments: