Thursday 1 January 2015

0
Komen

Perubatan Cacing Secara Tradisional

Assalamualaikum semua...
Aku dapat berita yang mengatakan banjir
di negeri Kelantan dah semakin surut.
Alhamdulillah tak terhingga pada Pecipta
kerana semuanya dengan Kuasa Allah menjadikan
seluruh kejadian alam. 

Now, aku nak story kisah cacing.
Yup..... Vee baru je 5 bulan and mana mungkin terkana
cacing sebabnya setahu aku cacing hanya pada
budak2 lasak, yang main pasir, main tanah
and juga yang keluar rumah without shoes..
Am i right?

Tapi 1 malam aku dengan ES amat pelik tengok cara Vee tido
So bangun pagi aku terus message kak long.
Then kak long kata kalau tido meniarap sambil
tertunggeng may b tanda awal nak kena cacing.
Macam Vee, malam 2 kali pertama aku degan ES tengok dia
tido macam 2 taw. Terkejut lah jugak tapi aku anggap ianya normal
Tapi bile ES search cam banyak plak kena dengan Vee.
So ES macam syak Vee kena cacig.

1) Tido memang tak lena. Tengah malam pun cam merengek
tapi mata pejam cuma dia tak lena.
2)Selalu nak buang stoking macam tak selesa. Kalau cacing memang
budak akan jadi gatal kaki.
3) Tido tertunggeng. 

Ni hasil penemuan ES and dia compare dengan Vee. 
Ada ke tak de, tapi aku tetap ambil langkah berjaga.
Nampak cam protective parents kan?
hahahahaha.... Sapa tak sayang anak mak cik oiiii...

So, jalan penyelesaian yang aku buat adalah:

Ambil daun betik. Suka hati lah nak ambil banyak mana.
Aku cuma ambil 3 helai je sebabnya daun batik
yang ES ambil ni besar. 

Campurkan dengan sedikit air then ramas sampailah
daun2 2 hancur and tengok air dia dah bertukar
kepada hijau yang pekat cam ni.
Dalam 5 minit je aku buat.


Lepas siap, u all boleh lah tapis.
Then mandikan baby macam biasa. Bilas yang ni paling last
sekali. Lepas 2 siap lah.
Buat pada 3hari berturut2 setiap petang.
Ingat taw.... lepas dah bilas dengan air daun betik ni
jangan plak bilas pakai air biasa.
Make sure air daun betik last sekali..

Kita hanya mencuba, tapi Allah yang menentukan
Buat lah dengan penuh yakin.
InsyaAllah berkesan..

No comments: