Tuesday 17 March 2015

0
Komen

Petua Anak Deman Campak

Pengalaman mengajar kita.
Betol sangat2 sebabnya setiap yang berlaku dalam kehidupan kita
memang pengalaman yang sangat berguna 
Apa yang berlaku kat aku memang satu pengjaran untuk
anak-anak yang akan datang. hhahaha
So sekarang aku nak share dengan semua mommy to be and mungkin
kepada mommy yang anaknya belom kena campak lagi.

Vee mula meragam masa bintik2 merah mula naik. 
Masa tido vee berpusing sampailah badan dia terkena lantai and
aku terkejut terus kejutkan ES suh angkat letak 
atas toto semula. Waktu ni Vee memang nangis teruk bagaikan kena pukul
and kena dera. Nangis sejam non stop sampaikan aku kelu
and terpaksa kol pengasuh tanya apa aku patut buat.
Last2 decided dengan ES nak bawa ke hospital. 

Last2 bila masuk kereta kena aircond Vee tido dengan nyenyaknya. Dari ini aku
tahu Vee tido nyenyak atas lantai sebabnya sejuk. 

Petuanya :
1) Anak demam jangan pakaikan baju
2) Kalau dah nampak bintik2 merah and doktor sahkan campak jangan
sesekali bagi dia berpeluh sebabnya bila berpeluh akan jadi miang/gatal
and budak akan meragam. Sentiasa biarkan badan dia sejuk
3) Jangan mandikan - yang ni aku tak pasti tapi sepanjang demam aku
cuma lapkan badan vee dengan air suam and memang sangat2 mujarab
4) Elakkan menggunakan air yang sejuk sebabnya bila sejuk liang roma kan tertutup dan akan menyebabkan suhu badan masih berkumpul
5) Kalau bagi anak makan ubat kena bagi secara konsistent.. Ikut setiap 6 jam
6) Elakkan anak dari terkena wap-wap masakan yang dimasak di rumah.
7) Pakaikan bedak sejuk untuk pastikan badan dia sentiasa sejuk
8) Sentiasa berikan anak minum air masak secukupnya. Aku memang paksa Vee minum walaupun dia menolak sebabnya Vee memang langsung tak nak susu and tak nak makan.

So far aku memang sentiasa ikut and alhamdulillah apa yang aku buat memang
membuahkan hasil serta aku rasa bersyukur sebabnya aku memang
ikut petua orang-orang lama. Betol orang kata, walaupun zaman dah
moden tapi jangan di lupa pada petua orang dahulu. 
Sangat berguna. 

bintik merah still ada tapi syukur sebabnya vee dah kembali aktif.

Dah mula mencapai barang-barang2

Tengok kat dahi masih ada bedak sejuk. hehehe
Yang penting Vee dah boleh senyum

No comments: