Monday 21 October 2013

0
Komen

Disengat Dek Lipan

Okeh.. Ni cerita masa kat rumah aku
di kampung. Balik time raya ari 2
Memang aku tak pernah sangka untuk disengat
oleh lipan. Dah lah besar, sakit sangat2
Kejadian ni berlaku dalam bilik
Diulangi..... dalam bilik!!!!
Aku tengah tido and may be aku berpusing so
terkena lipan tersebut.

Aku terus bangun and aku kejutkan ES
ES terus alihkan pillow and blanket,
Aku bagitaw ES yang aku rasa macam lipas
Tapi sekali ES kata bukan lipas tapi lipan.
Aku sangat2 terkejut and aku terasa sangatlah
sakit tempat yang digigit tadi.

ES terus bunuh lipan tadi sebabnya takut dia merayap
ke tempat yang susah nak jumpa.
Heran aku macam mana boleh lipan ada atas katil 2
Terus ES bawa aku ke hospital untuk pemeriksaan
Ye lah sengatan lipan kan bahaya jugak.

ES cek jantina lipan ni and ternyata
ianya seekor lipan jantan.
Sebab 2 lah gigit aku. Kurang asam punya lipan

Actually aku cari klinik 24 jam je sebabnya aku malas
nak ke hospital. Tapi malangnya semua tutup sebab
aku kena 2 malam raya okeh.....

Aku kena sekitar jam 3.20 pagi cam 2 lah
Bila je aku g hospital, tak de orang tapi kena
tunggu sampaikan 30minit. Heran betol aku
Bila di panggil :

Doktor : Kena sengat kat apa nie?
ES : ............bercerita pasal kejadian
Doktor : Owh... boleh saya tengok x?
Aku : boleh2
Doktor : Erm... tak de apa2 ni. Buat susah2 je datang. Lipan kecil selalunya tak de racun @ bisa. Biasa je. Kalau dalam masa 6 jam terdapat perubahan, baru datang k.
ES : Betul ke doktor? Lipan ni warna merah2 gak. Tak bahaya?
Doktor : Tak lah, lipan kecil je ni. Tak de bengkak pun

Woiiii doktor.. kalau lipan kecil and tak sakit,
tak de nya aku nak bangun dari tido
and datang hospital. Baik aku sambung
tido je. Dah lah langsung tak de
bagi injection pun. Sedangkan mama aku bising sebabnya
suh g hospital and dapatkan injection
Kurang ajar punya doktor.....

Bila aku tanya aunty aku (doktor),
dia kata walaupun lipan 2 kecil je
tapi memang kena dapatkan juga injection
sebabnya nak matikan bisanya.

p/s : kalau terkan sebarang gigitan serangga berbisa, boleh lah ambil seulas bawang putih, ketuk and sapu ditempat yang digigit tadi. Petua ES plak, bakar kepala lipan 2 and sapu kat tempat terkena. Tapi aku tak try sebabnya takut. huhuhu



No comments: