Tuesday 25 June 2013

0
Komen

Mengurus Kursus / Bengkel

Salam semua. 
Entry kali ni aku nak share cara2 mengurus kursus / bengkel
Aku baru je siap menguruskan 1 bengkel
Yang bagi aku ni adalah kejayaan yang sangat bermakna sebabnya aku berjaya menguruskan dengan jayanya
Tapi aku tak lah angkuh sampai nak keawan. Harus diingatkan juga bahawa aku dibantu oleh geng2 yang sememangnya baik hati
Ok, ni aku bercerita dalam context government sector. 
But for me, its will be the same things happend

Untuk permulaan kursus, u all semua harus 
  1. decided who is your target audience - After that baru bleh pk topic. Ni sebabnya topic haruslah selari dengan target audience. Contoh bengkel aku. Target audience aku dari gred N1-N36, serta W17. Memandangkan pentadbiran dan kewangan disatukan, so topic aku harus jadi general. Sebab tue lah tajuk bengkel aku Sikap Kerja Positif.
  2. buat pemilihan tempat. Memang kena survey sebabnya ada sesetengah tempat yang menawarkan harga yang baik, tapi dari sudut makanan hampeh. Kena banyak survey and juga ambil quotation untuk perbandingan price. Pilih yang mana paling berpatutan. 
  3. Lepas tue, tempat yang ditempah kena tengok sama ada dia ada beri apa2 pinjaman macam LCD atau Laptop. Kalau tak, memang kena prepare sendiri. 1 lagi kena tanya pasal PA System. Sesetenga tak sediakan. Kecuali hotel memang ada lah. 
  4. Lepas semua dah setel, boleh lah buat surat untuk kelulusan kewangan dan juga menyediakan arahan pentadbiran. Untuk government perlu diingatkan kelulusan kewangan haruslah mengambil masa sekurang2nya 14 hari bekerja. Lepas je dapat kelulusan, mestilah u all semua buat surat panggilan untuk kursus kepada peserta sebabnya diorang perlu tahu awal.
  5. 2 hari sebelum kursus perlu g site visit and tengok apakah yang tertinggal. Then juga harus ambil tahu tentang tempat sajian jugak. 
Sehari sebelum juga perlu check sekali lagi bagi memastikan semua lengkap.

Pada hari majlis berlangsung, sebagai urusetia perlu pastikan datang awal, and set up apa2 lagi yang tertinggal. Jangan datang selepas peserta sampai sebab anda juga akan kalut.
Akhir sekali, berserah kepada Allah sebabnya kita dah berusaha

Pic aku kursus ada dalam hp but aku tengah charge
Nanti aku upload untuk tatapan anda semua k.heheh
Macam ramai je readers aku kan????????
hahahahahaha

No comments: