Sunday 14 July 2013

0
Komen

Ikan Tenggiri Sumbat

Salam Ramadhan.
Seperti  biasa.
Jika entry pasal makanan, sudah tentu lah tentang juadah berbuka semalam
hehehe... Tak sempat nak update lah. 
Waktu Maghrib sekejap je, nak makan, nak rilex, solat
then get ready terawih lagi. 

Seperti mana entry aku before ni, aku ada bagitaw yang aku
mati kutu tentang menu berbuka. hehehe.
Aku ingat nak buat kari ayam,
then time tengah lepak2 my lovely mum call and give some idea for me
Wowowowowww...idea mama menarik sangat. 
SO, aku decided nak try jugak lah
Memandangkan ikan tenggiri ada dalam fridge.
Kiranya ni try and error lah. hehehe

Ikan Tenggiri Sumbat.....
 Memang menjilat kuku lah jawabnya. hehehehe
P ambil kertas n pen untuk salin resipi nie. heheh
ikan tenggiri
Bawang besar
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Cili kering
Lada besar
Cili padi (ikut suka)
Belacan
Garam
Gula
*tumiskan semua bahan2 diatas kecuali ikan lah. Jangan plak korang
g tumis sekali dengan ikan 2
*Semua bahan2 tumis haruslan d blend / di tumbuk. Aku pemalas, so blend pilihan aku.
*Make sure semuanya dah masak dengan ok, angkat then ketepikan.Tunggu sampai sejuk dulu.
* Ikan 2 haruslah dibelah tengah bagi memastikan bahan tadi boleh di sumbat kedalam ikan. 
* Bila dah sejuk, boleh lah sumbatkan ia kedalam ikan. Then bakar. Nak goreng pun tak jadi masalah, cumanya ES kan menjada kesihatan. So, bakar je lah.

Ha.... ni lah hasilnya masakan aku semalam. ES kata sedap sangat. Mula2 ES kata nak simpan untuk sahur, tapi bila makan, tak cukup plak. 
So ES ratah cam 2 je yang seekor lagi. hehehe

ES bagi markas 8/10. ES kata tak boleh bagi 10/10 sebabnya no body is perfect.

Tak kan lah nak makan 1 lauk je kan? So aku pun buat lah sambal udang. Yang ni aku tak nak bagi menu sebabnya bagi aku yang ni basic masakan. Sangat2 mudah. Cececececec.. poyo master chef lah aku ni. hahahahha

Ok, this one aku tak buat tapi jiran bagi. Ni lah kelebihan Ramadhan. Saling change makanan dengan jiran sebelah. Hari 2 kan aku ada buat Resepi Butir Nangka and aku bagi sikit dekat jiran aku. Tapi aku langsung tak harapkan pembalasan.

Keseluruhan menu aku.......
  

No comments: