Tuesday 30 July 2013

0
Komen

Resipi Kek Kukus Coklat Moist

Makin lama makin banyak plak
entry pasal resipi yang aku update kan?
Aku sebenarnya jadi rajin nak try macam2
resipi baru sebabnya ES selalu sokong
and juga turut membantu. Aku lagi semangat bila ada
orang yang memang bagi semangat. hehehe

Sebenarnya ES suruh buat kek coklat moist ni
pada hari Ahad lagi, tapi memandangkan
kekangan bahan2 so aku malas lah buat. huhu
Balik kerja semalam, aku teringat yang ES request kek ni
So aku pun try lah buat
Ni memang totaly berbeza dengan kek Kek Coklat Kukus 
dan juga Kek Coklat Moist.

Bahan2 yang diperlukan adalah :
250 g butter
3/4 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula
4 biji telor
1 cawan susu cair
1/2 cawan minyak jagung

*bancuh serbuk koko dengan susu cair
*Pukul butter and juga gula sehingga kembang
*Masukkan telor sebiji demi sebiji dan pukul lagi
*Masukkan tepung gandum serta bancuhan koko tadi
*masukkan minyak jagung

Untuk Topping
1 sudu majerin
2 sudu makan susu pekat manis
2 sudu makan serbuk koko
sedikit air

*masukkan semuanya sekali gus dan kacau diatas api.
*masak sehingga coklat menjadi sedikit pekat

#untuk letakkan topping atas kek tadi perlu lah tunggu sehingga kek suam2 kuku. Jangan plak curah atas kek yang tengah panas.


Lepas siap, ni lah hasilnya
Nampak  x moistnya? memang terbaik lah.
 Sedap sangat sebabnya
tak terasa pahit.

Cara hiasan topping and atas kek bergantung pada kalian semua k

No comments: