Monday 22 July 2013

0
Komen

Kek Coklat Kukus

Hari ini aku nak share 1 resepi
kek coklat yang teramat2 mudah
Mudah sampaikan dodoikan anak pun boleh buat lagi

cececec.... berlagak kan? ahhaha
Aku pun boleh terjadi nya buat kek ni sebabnya request dari ES
Dia lah yang beria nak makan.
Aku plak kebetulan ada mixer ni
semangat and kerajin membuak2

Padahal ni lah kali pertama aku buat kek.
ES plak bagi bantuan sepenuhnya taw.
Dia lah yang tukang kacau dengan mixer 2.
Aku buh2 bahan je. hehehe

Aku memang takut jugak sebabnya puasa and juga
tak pernah buat.
Tapi ikut resepi betol2 nasib jadi.

Aku tak ambil plak pic cara pembuatan dia. hehe
Tak pe, aku share resepi dengan u all semua k.

Diperlukan :
Telur - 3 biji
Susu pekat- 1 cawan (bergantung k)
 Gula pasir - 1 cawan
Tepung gandum blue keys - 2 cawan
Minyak jagung - 1 cawan (tapi aku letak sikit je)
Air panas - 1 cawan
Serbuk milo - 1 cawan
Serbuk koko - 1 cawan (aku guna yang biasa)
Serbuk penaik - 1 sudu kecil
Soda bikorbonat - 2 sudu kecil
Garam - 1 sudu kecil
loyang yang nak digunakan haruslah di sapu dengan mentega dulu
Pengukus yang paling penting....kalau semua bahan ada then tetibe je pengukus tak de tak de guna jugak. hahaha
Kukus selama 45 minit

U all campak je semuanya dalam mixer.
Tapi jangan lah campak sekali gus
Cikit2 lah campak. Kan habis berterabur plak.


Ha... ni lah dia... nampak x cantik?
Fuh... menjilat jari ni


Cantik x kek aku?

ES : Sayang, sedapnya. Percubaan pertama macam ni memang ok
Aku : ye ke sedap? Tak keras ke? Tak terlebih manis?
ES : Tak lah, memang sedang2 and juga sedap
Aku : Sukanya.. nanti boleh buat kek lagi
ES : Kalau sedap cam ni boleh lah bagi kat jiran2

Dalam pukul 7.50 aku pun potong2 and bagi kat jiran2 sikit. hehe
Al maklumlah kek ni kan 1st time buat.
mana boleh nak bagi kat jiran terus. Kan tak jadi, malu aku.

P/s : Kalau mempunyai semangat ingin mencuba mesti akan berhasil


No comments: