Wednesday 24 July 2013

0
Komen

Resepi Cek Mek Molek

ES : Sayang, hari ni nak makan kuih apa?
Aku : Erm.. ikut honey lah
ES : Kalau jumpa ubi, beli lah, boleh makan cek mek
Aku : Betol ke nak makan nie?
ES : Ye lah, kalau jumpa boleh lah beli

So, aku sebagai isteri solehah
*solehah lah sangatkan?*
hehehehe..
sedaya upaya cuba untuk penuhi impian ES.

Aku g kedai sebabnya nak beli ikan bilis
Time jalan nak keluar dari kedai 2
mata aku baik je terpandang kat ubi
Apa lagi terus rembat je lah
Ehhhhhh bukan rembat k
Tapi bayar. huhuhu

So, meh aku share resepi nya
Kepada yang suka makan cek mek tapi tak mau beli,
boleh lah belaja buat
puas hati taw sebabnya boleh buat besar mana kita nak
Nak letak gula banyak2. hehe

Bahan yang diperlukan :
Ubi Keledek
Gula
Garam
Tepung Gandum
Periuk untuk merebus. huhu

Ha.... tengok bahan pun dah taw ni resepi
kepada orang2 yang malas untuk buat benda
yang leceh. huhu


Mula2 rebus ubi ni dengan sedikit garam
Jangan letak banyak taw.
Aku potong ubi 2 jadi kecil2 sebabnya
nak suh jadi lembut secara keseluruhan
Ubi 2 kan agak besar if masukkan segedabak gitu

Sapa boleh teka ni tangan sapa???
Tangan Encik Suami tercinta lah. huhu
Okehhh lepas je siap rebus, boleh lah kopekkan
kulit dia 2. Xkan nak makan dengan kulit plak
Then lenyek2 kan dia pakai tangan
2 lah aku nak ubi ni betol2 lembut.

ES yang memang terkenal dengan sikap suka membantu
sedia saja menyumbangkan tenaganya untuk melenyek ubi

Dah cantik, masukkan tepung gandum
Yang ni bergantung pada berapa banyak
ubi yang korang guna
Kalau susah sangat, korang buh je tepung gandung ni
sampailah doh 2 tak melekat lagi kat tangan
Tapi jangan banyak sangat sebabnya nanti terasa tepung
lebih dari ubi.

ni lah hasilnya

Gentel kan bulat2 and bikin lubang
kat tengah bagi korang nak letak gula
Then lepas buh gula, tutup rapat2 taw. nanti terkeluar time menggoreng. Comel x cek mek aku?
Aku yang gentel, ES jong buh gula. hehehe

Panaskan kuali masukkan lah cek mek tadi and
goreng sehingga masak.

Taraaaaaa.....
Dah pun masak. Sedapnya...

Kepada sesiapa yang tak paham lagi cara pembuatannya
tak tahu lah aku nak cakap apa. Memang dah tunjuk step by step pun ni. Tapi aku ni tak kedekut ilmu.
Sebarang pertanyaan, boleh emel kat aku
Aku akan reply as soon as possible segala pertanyaan k

Segala resepi aku dalam blog ni aku halalkan kepada semua

No comments: